Car - Star / obytné vozy
Hyundai Centrum Praha s.r.o.
Českobrodská 42

kategorie cestování
datum 6. 5. 2019
Velikonoce obytňákem v Holandsku
Naše dovolená nezačala zrovna nejlépe. Naplánovali jsme si 10 denní dovolenou v Holandsku s odjezdem v pátek, abychom stihli v sobotu alegorickou přehlídku květinových vozů a návratem v neděli před Velikonocemi, aby naši dva synové stihli velikonoční pomlázku. Při přebírání zcela nového obytňáku se ale objevila technická v řídící jednotce ovládající topení a ohřev vody, která nám zabránila v plánovaném odjezdu. Bylo to velmi nepříjemné, ale přístup půjčovny byl velmi vstřícný, a tak jsme se domluvili na odjezdu na následující čtvrtek. Druhé převzetí obytňáku proběhlo již bez jakýchkoliv problémů. Z počátku jsem měl obavu z řízení tohoto 7 m kolosu, ale brzy jsem si zvykl. Akorát zpětné středové zrcátko mi dlouho chybělo. Kolem půl deváté večer jsme vyrazili na cestu do Holandska.
Našim prvním cílem bylo zaparkovat u písečných dun v Den Haagu. Cesta je dlouhá cca 900 km, a tak jsme první noc přespali na dálničním odpočívadle někde v Německu. Druhý den jsme kolem páté odpoledne dojeli do Den Haagu. V Holandsku je dobré používat navigaci a dobrého navigátora, který bude sledovat mapu v navigaci. Samotný hlas z navigace od Seznamu není vždy ve spletitosti dálničních cest a kruhových objezdů přesný a naviguje nejasným směrem. K vyhledávání míst pro nocování jsme úspěšně používali aplikaci Park4night (https://www.park4night.com). Informace v ní obsažené byly většinou správné. Jinak naše původní plány vzaly za své již první den a průběžné jsme téměř denně měnili plán dalších cest v návaznosti na počasí a potřeby doplnit vodu a zbavit se vody odpadní na vyhrazených místech pro tyto účely. Pro čtyřčlennou rodinu to znamená řešit minimálně jednou za dva až tři dny. Když jsme úspěšně dorazili ke vjezdu na parkoviště u písečných dun, zjistili jsme, že lze projet branou autem pouze s výškou do 2,1 m, a tak jsme se museli otočit na kolejích a odjet zaparkovat na neplacené parkoviště kousek od zábavního parku Madurodam. Večer jsme stihli ještě zajít na pláž, kde probíhaly velikonoční slavnosti. V sobotu jsme přes internet koupili rodinnou vstupenku do Madurodamu (koupě vstupenek do památek v Holandsku je při nákupu přes internet většinou levnější až o 2 EUR než při nákupu na místě) a šli si prohlédnout zmenšeniny významných staveb Holandska. Návštěva tohoto parku určitě stojí za to. Odpoledne jsme se vydali na kolech na prohlídku Den Haagu a navečer přejeli do Delftu, kde jsme po doplnění vody na benzínce sehnali na neplaceném parkovišti u vodního kanálu poslední volné místo. V neděli jsme opět vyrazili na kolech na obhlídku centra Delftu, prohlédli modře zdobenou keramiku a ochutnali nabídku výborných holandských sýrů. Odpoledne jsme se přesunuli na parkoviště za 8 EUR/noc do Goudy, kde lze nocovat s připojením na elektřinu (pokud je alespoň jedna z 12 dostupných zásuvek volná) a se všemi službami pro obytňáky. Nám se podařilo na elektřinu připojit pouze ráno na cca 2 hodiny, což bylo poprvé a naposled, co jsme byli připojeni na 230 V. Po návštěvě místního muzea (za 30 EUR), které nás velmi zklamalo (nebylo zde nic o výrobě sýrů), jsme chtěli alespoň nakoupit sýry v Goudě, ale prodejna byla v neděli zavřená. Projeli jsme na kolech centrum a poté se vydali do okolí kolem jezera prohlédnout úchvatnou krajinu vodních kanálů a domečků na ostrovech mezi kanály. Měli jsme v plánu se zde za 3 dny opět vrátit, ale díky již zmiňovaným změnám v našich plánech se nám to již nepodařilo. Na Velikonoce mělo být a také bylo dle předpovědi krásné počasí, a tak jsme se vypravili ráno na prohlídku mlýnů do Kinderdijku. Na kolech jsme vše objeli včetně blízkého okolí, navštívili jeden z mlýnů a další dvě části muzea, které byly součástí vstupného. Bylo zde mnoho turistů, ale návštěva tohoto místa se nám moc líbila. Večer jsme odjeli přenocovat na parkoviště u moře v Katwijku, ale nenašli jsme již volné místo, tak jsme zaparkovali u fotbalového hřiště, kde to sice asi nebylo pro obytňáky, ale protože jsme nebyli sami, tak jsme to riskli. Večer jsme se šli podívat na pláž a zjistili, že parkovací místa u moře se uvolnila a od desáté večer byla do desíti ráno navíc zdarma. Na noc se nám už ale přesouvat nechtělo, protože na parkovišti byl klid, a přesunuli jsme se až ráno, abychom si vychutnali snídani s výhledem na moře. Po ranní procházce na pláži jsme se přesunuli na parkoviště kolem vodního kanálu blízko Keukenhofu (zahrady s milióny tulipánů), které dle aplikace není určené pro nocování, ale na noc zde zůstalo mnoho jiných obytňáku, tak jsme nakonec neplánovaně zůstali také. Budete-li v tomto období v Holandsku, určitě navštivte toto místo (vstupenky opět raději koupit přes internet). Byl to jeden ze základních cílů naší cesty a nikdy jsme neviděli takovou spoustu nádherných tulipánů a ostatních květin. Projížďka na kole kolem barevných polí s milióny tulipánů je nezapomenutelný zážitek. Byly zde sice desetitisíce návštěvníků, ale díky rozsáhlosti zahrady to nevadilo. Ve středu jsme se vydali prohlédnout si burzu květin do Aalmseeru. Když jsme chtěli vjet na parkoviště určené pro turisty, opět jsme narazili na výšku 2,1 m a neplánovaně museli vjet do nějakých garáží. Parkovat jsme zde nemohli, tak jsme se alespoň otočili a poté našli vhodné parkoviště pro kamiony blízko vstupu,
kde jsme mohli 2 hodiny zdarma parkovat. Burza květin probíhá pouze do 10 hodin, takže jsme ji nestihli, ale i návštěva a prohlídka obrovské haly, kde jsme shlédli dokonalou logistiku distribuce těchto květin, stála za vstupné (8 EUR dospělý a 5 EUR děti do 12 let). Poté jsme se přesunuli do Edamu, kde jsme nakoupili sýry a pokračovali do Zansee Schans na plánovanou projížďku kolem mlýnů. Na parkovišti zdarma pro obytňáky bylo neustále rušno a brzy bylo obsazené. Kousek od parkoviště je benzínka, kde je možné za poplatek 2,5 EUR natankovat vodu a zbavit se odpadní vody. Odpoledne začalo dle předpovědi pršet a další den mělo také, proto jsme si naplánovali prohlídku Amsterdamu. Protože jsme parkovali pár metrů od nádraží, rozhodli jsme se navštívit Amsterdam vlakem, abychom nemuseli řešit problémy s parkováním. Přes internet jsme zakoupili zpáteční jízdenky, které jsme měli uložené v aplikaci v mobilu. Tyto jízdenky byly potřeba při procházení turniketem v Amstrdamu. V rámci prohlídky města a návštěvy místních obchůdků jsme neplánovaně zavítali do Královského paláce, kde byl nejlevnější vstup (pouhých 10 EUR dospělý, děti do 18 let zdarma). Určitě doporučujeme navštívit. Před návratem jsme ještě zvládli hodinovou projížďku po kanálech výletní lodí (12 EUR dospělý a 8 EUR děti). Každý pátek od 10 hodin do cca 12:30 se v Alkmaaru koná sýrový trh (prodej na náměstí), a proto jsme vyrazili hned po snídani. Parkování za 2,79 EUR na hodinu nebylo nejlevnější, ale jedná se o zajímavý zážitek a s prohlídkou centra to je na 2-3 hodiny. Poté jsme si jeli odpočinout od měst opět k moři a zaparkovali na klidném parkovišti (nepočítám-li neustálý skřek racků) u jezírka v oblasti de Putten. Jsou zde nádherné písečné duny s cyklotrasami po dunách i kolem nich. Po prohlídce pláže jsme se projeli na kolech po dunách. Pro koně zde mají samostatnou vyhrazenou cestu. V noci skřet racků přehlušilo bušení deště na střechu obytňáku, ale i tak jsme se dobře vyspali před cestou domů. V sobotu jsme ještě ráno navštívili pláž a poté se vydali k domovu. Cestou jsme ještě zavítali navštívit muzeum J. A. Komenského v Naardenu. Toto muzeum je zavřené pouze tři dny v roce a jedním z nich je svátek krále, který připadl zrovna na tento den. Místo návštěvy muzea jsme alespoň krátce poznali oslavy tohoto svátku. Veřejná parkoviště v Naardenu nejsou moc uzpůsobená pro větší obytňáky. Jsou tam úzké uličky a díky tomuto svátku jsme zaparkovali až na na druhém parkovišti na místě, které možná nebylo ani plánované pro parkování, ale jinde jsme se prostě nevešli. Pokutu jsme naštěstí nedostali, přestože jsme viděli místního policistu, který na výjezdu z parkoviště dával pokutové lístky za nesprávné parkování. Tímto jsme se rozloučili s Holandskem a vydali na cestu k domovu. Noc jsme opět strávili někde v půli cesty na odpočívadle v Německu a kolem třetí hodiny odpoledne jsme dorazili domů. Holandsko se nám moc líbilo a možná se tam ještě někdy vrátíme na místa, která jsme nestihli navštívit. Pravděpodobně to spojíme s návštěvou Belgie. Tato forma cestování i přes některé své nevýhody (nutnost řešit vodu a odpad) se nám zalíbila, protože je vynahrazena volností v rozhodování o tom, jaký bude program další den. Zjistili jsme, že je dobré si dopředu vybrat zajímavá místa k navštívení, ale trasu plánovat operativně až na místě dle momentální situace.

Nejčtenější

30. 4. 2019

Kategorie

Archív

Naše tipy na nejkrásnější cesty

Hledáte nejlepší destinace, kam vyrazit se svým obytným vozem? Máme pro vás tipy na nejlepší dovolenou, známe nejkrásnější místa, kam lze zajet po čtyřech kolech. Ať jezdíte rádi za sluníčkem, za mořem nebo do hor, u nás najdete bezvadné tipy na cesty. Využijte našeho užitečného pomocníka na cesty, kterého píšeme společně s našimi zákazníky.